SL/RN

 

 

 

 

 

   

   

   

   

   

 

روش احیای SL/RN یا کوره احیای دوار یکی از متداول‌ترین روش‌های احیای سنگ‌آهن با استفاده از زغال سنگ می‌باشد. در این فرآیند ورودی کوره دوار گندله  یا سنگ آهن، آهک و دولومیت و زغال سنگ حرارتی می‌باشد. استفاده از زغال سنگ حرارتی خود باعث کاهش هزینه در این فرآیند می‌گردد. محصول این فرآیند آهن اسفنجی با آنالیز زیر است:

esfanji1

  

کارخانه‌هایی که از کوره دوار استفاده می‌کنند از ظرفیت‌های30.000 تن در سال به بالا فعال می‌باشند. این کارخانه‌ها توانایی تولید برق از حرارت تولید شده توسط گازهای خروجی کوره را نیز دارا هستند که این مزیت در روش‌های دیگر احیای سنگ آهن وجود ندارد. با توجه به آمارهای جهانی در سال 2013 سهم فرآیندهای احیا بر پایه زغال در تولید آهن اسفنجی 21.6% بوده است که این مقدار در سالهای اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. شرکت الکتروترم طراح، تولیدکننده و مصرف کننده آهن اسفنجی به روش SL/RN می‌باشد. طراحی‌های این شرکت در این خصوص بر اساس استاندارد‌های جهانی انجام می‌گیرد. پروژه‌های انجام شده توسط این شرکت دارای سیستم هوشمند شارژ مواد اولیه می‌باشد که به‌وسیله PLC تحت کنترل قرار دارد.
شماتیک کلی روش احیای مستقیم به روش SL/RN در شکل زیر نشان داده شده است:

esfanji2

 

مزیت‌های استفاده از روش احیا با زغال SL/RN را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:
1- امکان استفاده از گندله سنگ آهن یا کلوخه آن
2- امکان احداث نیروگاه ترمال و تولید برق با استفاده از گازهای خروجی این فرآیند
3- مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توجه به مشکلات سرمایه‌گذاری کلان در بخش دولتی در سال‌های گذشته.
4- مناسب جهت کشور ایران با توجه به پراکندگی معادن موجود و ظرفیت‌های پایین آن‌ها
5- امکان استفاده از زغال سنگ کک‌نشو حرارتی در این فرآیند که ارزان و قابل دسترس است.
6- تولید آهن اسفنجی با آنالیز مناسب جهت استفاده مستقیم در کوره‌های القایی (امکان استفاده تا %85 شارژ)
مجموعه نوصاکو این افتخار را دارد که دو پروژه تولید آهن اسفنجی به روش احیا با زغال (SL/RN) را برای اولین بار در ایران با همکاری شرکت الکتروترم و به صورت Turnkey به انجام رسانده است که این طرح‌ها به زودی به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید. با توجه به نیاز صنایع فولاد به آهن اسفنجی و افزایش تقاضا جهت قراضه و بالا رفتن قیمت آن مسلما سرمایه‌گذاری در این بخش در سال‌های آتی اهمیت بسیاری خواهد داشت. شرکت نوصاکو این آمادگی را دارد که با شرکت‌های فعال در بخش فولادسازی جهت انجام پروژه‌های تولید آهن اسفنجی به روش SL/RN همکاری نماید.


گالری تصویر